La Cova del Randero, un jaciment únic per al coneixement del Neolític a la Marina Alta

La Diputació d'Alacant, en col·laboració amb el Ajuntament de Pedreguer, ha realitzat durant el mes de setembre la cinquena campanya d'excavacions a la Cova del Randero. El diputat de Cultura Juan Bautista Roselló, l'alcalde de Pedreguer Sergi Ferrús i l'arqueòleg del MARQ Jorge Solerhan presentat aquest matí els treballs de l'excavació que consideren aquest jaciment un lloc únic per al estudi de l'ocupació de laMarina Alta durant el Neolític.

Juan Bautista Roselló ha comentat que “aquests trovaments que es fan tenen un valor importantíssim.”.

Aquestes intervencions arqueològiques se centren en el reconeixement del ús habitacional i funerari per part de pastors del Neolític Mitjà. En la intervenció d'aquest any se n'han localitzat diverses taques de combustió pròpies de la crema d'excrements del bestiar que el grup dels pastors neolítics protegien a la cova.

Així mateix, s'ha exhumat restes de fauna, alguns amb marques de talls, produïts per l'home per al seu consum, a més de ceràmica i sílex tant llises, com amb decoració de cordons o tractament pentinat o esgrafiat.

El diputat ha afegit que “per primera volta el MARQ ha experimentat un sistema de vigilancia permanent de la cova. Arrel d'algun cas que ha hagut d'invasió de la cova, es va començar a estudiar quin dispositiu seria l'ideal per tenir la cova permanentment vigilada, un dispositiu de vigilància que, a més, està connectat amb la policia de Pedreguer . Funciona amb una bateria que té una autonomia de 4 anys i pot ser fins i tot exportable a altres jaciments”.

Aquest projecte científic va començar fa quatre anys i està dirigit per tècnics del MARQ. Des de llavors, s'han trobat quatre nivells al jaciment, un primer nivell que es relaciona al Paleolític i que data del 10.000 aC, un segon que correspon al Neolític Antic; un tercer nivell pertanyent al Neolític Mitjà on hi va haver una ocupació més intensa i un darrer nivell corresponent al Neolític Superior.

 

Per saber més de la Cova del Randero punxa aquí

VA