La defensa dAlacant. Les Torres de l'Horta

 

Ahir va començar al Marq un cicle de conferències dins del programa de Cursos de Formació orientats al personal docent. “Dominar la costa, controlar la por. El paisatge de la defensa a la costa d'Alacant Segles XIV-XVIII”, pretén donar a conèixer els secrets del vast paisatge de muralles, torres, bateries i fortins que conformen un dels patrimonis culturals més importants de la història de la nostra província.

El director gerent de la Fundació CV-Marq, José Alberto Cortés i el director tècnic del Museu, Manuel Olcina, van ser els encarregats de presentar els continguts d'aquestes jornades i de traslladar als professors la importància patrimonial i històrica d'aquests monuments defensius i la necessitat de custodiar-ne les restes i posar-les en valor. Les Torres de l'Horta constitueixen un símbol de l'immens atractiu d'aquestes terres per a pirates i corsaris de banderes molt diverses, els atacs de les quals entre els segles XIV i XVIII van motivar la construcció d'un sistema de vigilància i defensa que ha perdurat fins als nostres dies. Al mateix temps que glossaven la trajectòria investigadora i professional del seu ponent, José Luis Menéndez, qui a més d'arqueòleg i tècnic d'exposicions del MARQ és un dels especialistes més destacats en aquest àmbit.

Analitzar els sistemes defensius de la costa alacantina a través de les restes materials suposa una primera incursió del MARQ en aquesta temàtica i ens apropa, des de la perspectiva del visitant, de l'investigador i del docent a un patrimoni cultural excepcional, únic a Espanya.

Les jornades proporcionen informació actualitzada sobre les investigacions més recents en aquest camp, resolent mites, aportant novetats i presentant totes les claus per entendre aquest fenomen històric de gran recorregut cronològic.

També ofereixen la situació patrimonial en què es troba actualment aquest conjunt, mostrant-ne l'estat, la legislació, i aportant propostes sobre activitats que ja s'han realitzat i altres que es poden realitzar a l'aula que ajudaran els escolars a endinsar-se i conèixer el paisatge de defensa de la costa d'Alacant. Un dels objectius interessants en aquestes Jornades és que els docents traslladin el que han après a activitats als seus respectius Centres Educatius.

 

VA