MARQ Alicante utiliza cookies propias y de terceros para mejorar su experiencia de navegación
y realizar tareas de analítica. Si continúa navegando, entendemos que acepta nuestra política de calidad y de cookies.
Juny 2015
La xicoteta figura de terracota popularment coneguda com “l’Orellut” de Lucentum (Tossal de Manises, Alacant), constitueix un dels senyals d’identitat del jaciment i tota una icona per al Museu Arqueològic d’Alacant-MARQ. Descoberta en el transcurs de les excavacions de 1967, aquesta peça es trobava encastada en un mur augusteu proper a l’anomenada “porta oriental”, per la qual cosa la seua cronologia seria anterior, potser del segle III a. C.
Aquesta figura representa un cap masculí de manera tosca, amb un coll llis i un rostre ovalat en el qual destaca un serrell recte molt curt on es practiquen petits traços incisos i dos petits bucles centrals. No obstant això, a més dels grans ulls ametlats, el tret més peculiar d’aquest objecte són les exagerades orelles col·locades de manera irregular i que constitueixen la seua característica més visible.
Malgrat tractar-se molt probablement d’una obra indígena, compta amb nombrosos paral·lels en altres punts del Mediterrani antic, com podrien ser alguns caps o busts identificats al món púnic, especialment a la illa d’Eivissa. Trets típicament semites recognoscibles en aquestes terracotes són les grans orelles amb perforacions per portar arracades metàl·liques i certs convencionalismes a l’hora de plasmar el pentinat.
En la Cultura Ibèrica s’han detectat peces similars, testimoni d’una artesania que adopta i interpreta elements propis de la coroplàstia púnica. Aquestos materials s’han localitzat tant en temples com en espais naturals o capelles domèstiques, i solen interpretar-se com a exvots. Aquestes representacions, com és el cas de “l’Orellut”, expressen comunicació amb un ésser diví, una actitud d’escolta o atenció, d’ahí la grandària desproporcionada de certs òrgans com els ulls o les orelles.
La pequeña figura de terracota popularmente conocida como el “Orellut” de Lucentum (Tossal de Manises, Alicante), constituye una de las señas de identidad del yacimiento y todo un icono para el Museo Arqueológico de Alicante-MARQ. Descubierta en el transcurso de las excavaciones de 1967, esta pieza se encontraba empotrada en un muro augusteo próximo a la llamada “puerta oriental”, por lo que su cronología sería anterior, quizás del siglo III a. C.
Esta figura es hueca y representa una cabeza masculina algo tosca, con un cuello liso y un rostro ovalado en el que destaca un flequillo recto muy corto en el que se practican pequeños trazos incisos y dos pequeños bucles centrales. Sin embargo, además de los grandes ojos almendrados, el rasgo más peculiar de este objeto son las exageradas orejas colocadas de manera irregular y que constituyen su característica más visible.
Pese a tratarse muy probablemente de una obra indígena, cuenta con numerosos paralelos en otros puntos del Mediterráneo antiguo, como podrían ser algunas cabezas o bustos identificados en el mundo púnico, especialmente en la isla de Ibiza. Rasgos típicamente semitas reconocibles en estas terracotas son las grandes orejas con perforaciones para llevar pendientes metálicos y ciertos convencionalismos a la hora de plasmar el peinado.
En la Cultura Ibérica se han detectado piezas similares, testimonio de una artesanía que adopta e interpreta elementos propios de la coroplastia púnica. Estos materiales se han localizado tanto en templos como en espacios naturales o capillas domésticas, y suelen interpretarse como exvotos. Estas representaciones, como sucede en el caso del “Orellut”, expresan comunicación con un ser divino, una actitud de escucha o atención, de ahí el tamaño desproporcionado de ciertos órganos como los ojos o las orejas.
Localización | Horarios | Tarifas | Mapa web | Política de privacidad
SEDE ELECTRÓNICA | info@marqalicante.com | Tlf.: 965 149 000
Página diseñada y realizada por
CREHAZ
COMUNICACIÓN Y TECNOLOGÍ