SALES

 

SALA DE PREHISTÒRIA

 

 

 

 

LES PRIMERES EVIDÈNCIES de l'ocupació humana al territori d'Alacant es remunten al Paleolític Mitjà fa uns 10.000 anys.

La Sala de la Prehistòria comença el seu recorregut en aquesta etapa i finalitza amb el Període Orientalitzant (segle VIII aC) quan els pobles indígenes van consolidar les relacions amb els fenicis per donar pas a la Cultura Ibèrica.

L´ampli marge temporal que recull la Sala de la Prehistòria es resol amb l´exposició d´un miler de peces distribuïdes en tres temàtiques:

· Caçadors i recol·lectors
· Agricultors i pastors
· Primers metal·lúrgics

 

SALA DE LA CULTURA IBÈRICA

 

 

 

 

LA CONTESTÀNIA. El recorregut de l'exposició comença situant cronològicament i geogràficament l'àmbit ibèric. Destaca la regió dels Contestans, poble que, segons els escriptors de l'antiguitat, va habitar les terres d'Alacant. Una aplicació interactiva ens mostra la gran riquesa dels jaciments arqueològics.

L'espai central de la sala, presidit per la Dama de Cabezo Lucero, es dedica als aspectes més rellevants del món Ibèric Alacantí. Sobre ella es projecta un audiovisual que anima escenes figurades de la ceràmica Ibèrica de manera que se'n pot apreciar la riquesa iconogràfica.

La sala recull altres temes interessants com:
· El poblament i els aspectes econòmics, artesanals i socials
· La religió i l'espai funerari
· Els Ibers i Roma

 

 

SALA DE LA CULTURA ROMANA

 

 

 

 

 

AL VOLTANT DEL MARE NOSTRUM. L'exposició dedicada al món romà a la província d'Alacant es divideix en tres blocs:

· La romanització
· La cultura romana durant l'imperi
· El cristianisme i el món tardorromà

En aquesta sala es pot gaudir de la projecció sincronitzada sobre dues pantalles de 18 metres d'un audiovisual que recrea escenes de la vida quotidiana de la ciutat romana de Lucentum, avui coneguda com a Tossal de Manises, Albufereta.

 

 

 

 

 

 

 

SALA DE L'EDAT MITJANA

 

 

 

 

VUIT SEGLES DE CONVIVÈNCIA.
La coexistència de diferents pobles, amb diferents religions (islamisme, cristianisme i judaisme) i models socioeconòmics contraposats, determina els vuit segles del nostre passat medieval.

L'exposició ens aporta una visió real de l'Edat Mitjana, allunyada de la definició tradicional i tòpica d'aquest període històric com una època de “segles foscos” sumida en la ignorància i el retraïment econòmic.

Ben al contrari, les restes arqueològiques que contemplem aquí són l'evidència que aquestes terres es van incorporar plenament al procés de desenvolupament de l'Europa Medieval.

 

SALA DE LA CULTURA MODERNA I CONTEMPORÀNIA

 

 

 

 

QUATRE SEGLES DE CANVI.
La Sala de la Cultura Moderna i Contemporània abraça un període cronològic molt ampli i complex (1500-1931).

La sala ha estat estructurada en dos grans blocs. El primer se subdivideix en dues etapes que es van mostrant de manera simultània, El poder de la corona (1500-1808) i el règim Constitucional (1808-1874). El segon bloc, De la Monarquia a la República, s'inicia el 1874 amb la Restauració Monàrquica i culmina amb la proclamació de la II República Espanyola. El recorregut finalitza amb la inauguració del Museu Arqueològic Provincial a la seu que ocupava a la planta baixa del Palau de la Diputació Provincial.

Més de 300 peces, exposades ens apropen els aspectes polítics, econòmics, socials i culturals de la vida dels homes i les dones que conformen l'Alacant més proper a nosaltres, orígen de l'Alacant que avui coneixem.