La Diputació, a través de la Fundació CV MARQ, i l'Ajuntament d'Alacant han presentat aquest matí el projecte per al disseny i realització del Centre d'Interpretació de les Torres de l'Horta d'Alacant, que s'ubicarà a la Torre Sarrió i l'obertura del qual està prevista per al 2026.
El diputat de Cultura, Joan de Déu Navarro, i el regidor de Cultura alacantí, Toño Peral, han explicat els detalls de la proposta, encaminada a protegir i divulgar la valuosa riquesa patrimonial que engloba aquest paratge, clau en el desenvolupament econòmic i social dAlacant. “Amb aquest pas, ratifiquem el compromís de la Diputació amb el nostre territori, el nostre paisatge i la nostra història i el suport ferm a qualsevol iniciativa que enforteixi les nostres arrels i ens refermi com a província”, ha manifestat el diputat, qui ha afegit que “amb aquest projecte seguim contribuint al coneixement i difusió del patrimoni arqueològic de la província, en aquest cas sobre l'excepcional conjunt de fortificacions aixecat per a la defensa i refugi contra els corsaris barbarescos al segle XVI”.
Per la seva banda, Peral ha destacat que “amb aquesta iniciativa, que serà una realitat l'any que ve, ampliem la nostra oferta cultural en un espai que en si mateix compta amb un valor patrimonial i arquitectònic indiscutible gràcies al treball conjunt dels professionals del MARQ i de la Fundació CV-MARQ i de l'àrea de Patrimoni Integral municipal, fet que significa una garantia de qualitat i un èxit assegurat«.
El MARQ ha participat al disseny, creació, supervisió i gestió dels continguts destinats al futur Centre, incloent-hi els suports expositius, mobiliari, panells i mitjans audiovisuals, que arreplegaran informació referida al patrimoni relacionat amb el conjunt monumental de les Torres de l'Horta. A més, com ha explicat el director del Museu, Manuel Olcina, “està prevista l'edició d'una guia didàctica sobre les edificacions defensives que inclourà les rutes de visita i un llibre-catàleg amb articles, fotografies i altres il·lustracions sobre el context històric i els diferents treballs realitzats sobre aquest conjunt patrimonial”.
La Torre Sarrió disposa d'un grafit excepcional d'un vaixell sobre el qual treballarà el personal del Taller de Restauració del MARQ per vetllar per la recuperació, amb l'objectiu de formar part del recorregut explicatiu del centre. El conjunt està format per una torre de defensa del segle XVI i una casa annexa a la Partida de la Condomina. Les obres de rehabilitació i condicionament de limmoble, amb la restauració completa de la pròpia torre i la posada en valor de l'aljub i l'antic celler, van concloure el 2021. L'immoble va quedar adscrit a la regidoria de Cultura per al desenvolupament del Centre d'Interpretació de les Torres de l'Horta, un projecte encaminat a promoure el coneixement i posada en valor de tot el conjunt patrimonial declarat com Bé d'interès cultural, amb més d'una vintena de torres refugi defensives.
La presentació ha comptat també amb la participació del comissari científic del projecte, José Manuel Pérez Burgos, cap de Patrimoni Integral de l'Ajuntament d'Alacant, així com l'arquitecte Àngel Rocamora. Burgos ha recordat que “al valor patrimonial de les construccions se suma la seva importància a l'esdevenir històric d'Alacant, la riquesa de l'horta alacantina va tenir com a contrapartida les incursions de corsaris nord-africans de les quals els horts i la població necessitaven protegir-se el que va configurar una xarxa de torres, de les quals es conserven més de 25, la història de les quals volem obrir per al coneixement«.